SEO för Google, några ingående tips.

SEO är en viktig del att tänka på när det kommer till din synlighet på webben. Här tar vi upp vad det verkligen handlar om och vad du kan göra för att verkligen komma fram med ditt företag i sökmotorer och framförallt på Google. Det du behöver tänka på är dina nyckelord, vad som verkligen är bra sökord för dig. Vad du har för konkurrens på webben samt hur du ökar ditt nätverk med länkar online.

Undersök konkurrensen & välj dina sökord

Vilka ord söker man med för att hitta din bransch och vilka nyckelord är bäst för dig att satsa på? Vad skriver dina besökare i nuläget? Ger det utdelning för dig? Är det rätt nyckelord att satsa på och fokuserar det på rätt marknad för dig? Det är frågor som du själv måste försöka hitta svaret på. Till din hjälp, för att registrera din besöksstatistik rekommenderar vi Google Analytics. Sedan kan du alltid anlita en bra marknadsförare. Eller oss! :) 

Google_Trends.pngVia Google Trends kan du utvärdera dina sökord. Se i vilken frekvens dem används och i vilka områden. Samt om dem har några relaterade sökord som kan vara aktuella för dig.

När du hittat några ord som är relevanta för din bransch och dina kunder och även används i hög frekvens är det dax att söka. Vart hamnar du i google-rankningen om du söker med ett sökord? Tips! Gå till inkognitoläget i din webbläsare för att dina tidigare sökningar inte ska påverka resultatet. Inkognitoläget kan du oftast hitta lättillgänglig i menyn i högra hörnet på din webbläsare.

Vart hamnar du i rankingen? Slåss du mot jättar eller har du något du kan konkurrera med? Hur är dem toprankade webbplatserna uppbyggda kring dina sökord och vad kan du tänkas göra bättre? Se tipsen under nästa rubrik för att få en bättre förståelse för vad du letar efter och kan göra.

Om du inte kan konkurrera med dessa sökord, vad kan du konkurrera med? Till din hjälp har du specifika egenskaper på din produkt samt specifika egenskaper med ditt företag & era tillgångar, exempelvis din geografiska punkt och syftet med dina produkter eller tjänster. Är det uthyrning, försäljning eller tjänster du erbjuder? Vad skriver då din besökare, kanske exempelvis "köp bil Borlänge" eller "hyr bil Borlänge"? Likaså finns dem mindre vanliga sökorden för branschen du arbetar inom. Kan du ranka dig högst på något av dem kan det ge mer utdelning än att rankas som åttonde på det mest vanliga sökordet.

Använd dina sökord genom hela texten

Desto mer ditt specifika sökord återfinns i ditt innehåll desto högre rankas din sida gentemot andra för just det sökordet. Men google känner även av relaterade sökord, som också bidrar till din rankning och relevansen för en specifik sökning.

Här kan du ange dina sökord:

  • I titel
  • I rubriker & underrubriker
  • I bilder
  • I brödtexten
  • I url:en - genom virtuell url
  • I metadata för din sida - genom beskrivning samt nyckelord

 

SEO-verktyg.pngI CavCMS7 ser det ut som på bilden ovan. I den röda cirkeln visas tre av dessa innehåll. Titel är titeln för din sida, det är den som visas som rubrik för din länk i Googles sökresultat samt den du har angiven i din webbläsarflik. Virtuell url är den anpassade url som även visas för dina besökare. Beskrivningen är beskrivningen av sidan och dess innehåll, som visas i Googles sökresultat under titeln. Alla dessa tre kan användas för dina sökord. Men tänk först och främst på att besökarna ska förstå innehållet & sidstrukturen på din webbplats. Skriv inte dina sökord här om du skapar sämre användarvänlighet för dina besökare.

I bilder kan sökorden anges direkt i bildnamnet. Vill du ändra bildnamnet direkt i CMS:et klickar du på bilden och går i huvudmenyn till Bildegenskaper och ändrar i fältet för Bildtext. Övriga alternativ för att ange dina sökord finner du direkt i textredigeringen. Rubriker, underrubriker samt brödtext.

Skapa länkar till & från sidan

Glöm inte att länka mellan dina interna sidor. Så att alla sidor går att nå från sidstrukturen och gärna även länkar mellan relaterade sidor.

Google_Alerts.pngExterna länkar är däremot ännu viktigare. Det visar att din sida är relevant för andra, alltså dina besökare.  Ju mer relevant den externa länkens sida är för din bransch desto mer kraft ger länken till din egen relevans mot besökare. 

Ett sätt att hitta och skapa nya externa länkar är att undersöka vart du nämns på webben. För att få uppdateringar om detta kan du använda Google Alerts. Vill du sedan skapa fler externa länkar kan du ju alltid kontakta dem som omnämnt dig och be dem att lägga in en länk till dig. Det är smart marknadsföring! ;)

När du ändå är på gång med dina omnämnanden! Vad skrivs om dig och ditt företag? Vad kan dina kunder behöva mer info om? Ge dem svar på din webbplats.

OBS! Google uppskattar inte köpta externa länkar. Det vill säga tjänster som ger dig hundratals externa länkar för att just påverka din Google-rankning. Google har bra filter för detta och det kan straffa sig mer än nödvändigt att reta upp Google..